SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BERUNTUNG
DUNIA MUZIK TAHUN 1
PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH :BAND 5
Nama:_________________________ Kelas:___________1.B5D1E1:Bergerak mengikut tempo cepat dan lambat.
i.Guru meminta murid berjalan dan berlari..Guru menyoal murid aktiviti manakah yang menunjukkan tempo cepat dan lambat.
ii.Guru meminta murid menepuk tangan atau memetik jari dalam dua tempo yang berbeza-cepat dan lambat.
2. B5D2E2:Membandingkan pic.
Meminta murid memainkan kerincing dan kastenet.Guru menyoal pic mana yang lebih tinggi dan rendah.
3.B5D2E3:Membandingkan warna ton.
Murid mendengar lagu “bunyi perkusi’Menyatakan bunyi perkusi yang dapat didengar.(kerincing dan kastenet)
4.B5D2E4:Menyanyi dengan dinamik yang kuat dan lembut.
1.Murid diminta menyanyikan lagu”Selamat Pagi”.
ii.Ketika murid menyanyi guru akan mengangkat kad “f” yang menunjukkan kuat dan “P” untuk lembut dan murid akan menyanyi mengikut dinamik yang diarahkan.
5.B5D3E1:Murid dapat menghayati 8 daripada 9 nilai murni di bawah.
1.rajin | 4.menghargai masa | 7.prihatin |
2.kerjasama | 5.kasih sayang | 8.sanjung budaya |
3.bersyukur | 6.jujur | 9.menghargai alam sekitar |
SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BERUNTUNG
DUNIA MUZIK TAHUN 2
PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH :BAND 5
Nama:_________________________ Kelas:______________1.B5D1E1:Murid boleh membezakan tempo cepat dan lambat.
i.Guru meminta murid menepuk tangan dengan tempo yang diminta samada cepat atau lambat.
ii.Guru menyediakan lirik lagu”Burung Kakak Tua” dan “Rasa Sayang”.Murid perlu memilih lagu yang mempunyai tempo yang cepat dan lambat.
2. B5D2E1:Memainkan perkusi mengikut detik.
i.Guru meminta murid menepuk detik .
Meminta murid memainkan perkusi samada kastenet,loceng atau dram bes mengikut detik yang di beri.
3.B5D2E3:Membandingkan warna ton.
i.Guru menyoal murid berhubung dengan bunyi perkusi.(dram bes – dum , kayu tik tok – tik tok , kastenet-tak)
ii.Murid mendengar lagu “Bunyi Perkusi”.Menyatakan bunyi perkusi yang dapat didengar dari lagu.(kerincing dan kastenet)
iii.Guru meminta murid berbisik,ketawa atau menjerit untuk membezakan ton suara manusia.
4.B5D2E4:Murid membezakan dinamik kuat dan lembut.
i.Murid memainkan kerincing dengan dinamik yang betul.
ii.Murid mengetuk bahagian dalam kerincing untuk dinamik lembut dan luar untuk dinamik kuat.
5.B5D3E1:Murid dapat menghayati 8 daripada 9 nilai murni di bawah.
1.rajin | 4.menghargai masa | 7.prihatin |
2.kerjasama | 5.kasih sayang | 8.sanjung budaya |
3.bersyukur | 6.jujur | 9.menghargai alam sekitar |
SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BERUNTUNG
DUNIA MUZIK TAHUN 1
PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH :BAND 4
Nama:_________________________ Kelas:________________1.B4D1E1:Bergerak mengikut tempo cepat dan lambat.
i.Guru menyediakan gambar arnab dan kura-kura.Meminta murid memilih haiwan mana bergerak dengan tempo cepat dan lambat.
ii.Guru meminta murid menepuk tangan dalam dua tempo yang berbeza-cepat dan lambat.
2. B4D2E2:Membandingkan pic.
Guru meniup wisel dan menepuk meja.Guru menyoal murid,pic mana yang lebih tinggi dan rendah.
3.B4D2E3:Membandingkan warna ton.
i.Murid diperdengarkan dengan rakaman suara lelaki dan perempuan.Meminta murid menyatakan jenis suara yang didengar.
4.B4D2E4:Menyanyi dengan dinamik yang kuat dan lembut.
1.Murid diminta menyanyikan lagu”Selamat Pagi”.
ii.Ketika murid menyanyi guru akan mengangkat kad “f” yang menunjukkan kuat dan “P” untuk lembut dan murid akan menyanyi mengikut dinamik yang diarahkan.
5.B4D3E1:Murid dapat menghayati 7 daripada 9 nilai murni di bawah.
1.rajin | 4.menghargai masa | 7.prihatin |
2.kerjasama | 5.kasih sayang | 8.sanjung budaya |
3.bersyukur | 6.jujur | 9.menghargai alam sekitar |
SEKOLAH KEBANGSAAN BUKIT BERUNTUNG
DUNIA MUZIK TAHUN 2
PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH :BAND 4
Nama:_________________________ Kelas:________________1.B4D1E1:Bergerak mengikut tempo cepat dan lambat.
i.Guru menyediakan gambar ibu harimau dan anaknya.Meminta murid memilih haiwan mana bergerak dengan tempo cepat dan lambat.
ii.Guru meminta murid menepuk tangan dalam dua tempo yang berbeza-cepat dan lambat.
2. B4D2E2:Membandingkan pic.
Guru meminta murid melodi “la” mengikut pergerakan.Murid perlu duduk di atas kerusi, ketika pic rendah tangan perlu lurus ke bawah sambil menyebut melodi “la’ , ,pic pertengahan tangan di depakan dan pic tinggi tangan perlu diangkat lurus ke atas.
3.B4D2E3:Membandingkan warna ton.
i.Murid diperdengarkan dengan rakaman suara lelaki dan perempuan.Meminta murid menyatakan jenis suara yang didengar.
4.B4D2E4:Membezakan dinamik yang kuat dan lembut.
1.Guru memberikan murid gambar sekumpulan burung dan sekawan gajah.Meminta murid memilih kumpulan mana yang akan mengasilkan dinamik lembuat dan kua.
5.B4D3E1:Murid dapat menghayati 7 daripada 9 nilai murni di bawah.
1.rajin | 4.menghargai masa | 7.prihatin |
2.kerjasama | 5.kasih sayang | 8.sanjung budaya |
3.bersyukur | 6.jujur | 9.menghargai alam sekitar |
baguslah..x tau dah jadi tau sekarang tentang muzik.
ReplyDelete